Cliëntondersteuning

Wat is cliëntondersteuning?

Het is niet altijd gemakkelijk om goede hulp te vinden op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, wonen, werk, inkomen, welzijn, jeugdzorg of een zinvolle dagbesteding. Een cliëntondersteuner helpt daarbij. Het Steunpunt GGZ Stichtse Vecht biedt cliëntondersteuning aan mensen met psychische problemen en aan hun betrokkenen, zoals mantelzorgers , familieleden of vrienden.

Steunpunt GGZ Stichtse Vecht biedt ook cliëntondersteuning aan zogenaamde statushouders. Dit zijn personen van wie het beroep op asiel is gehonoreerd. In Stichtse Vecht gaat het om statushouders die al in de gemeente zijn gehuisvest. Voor deze status houders is het van belang om goed te integreren in de Nederlandse samenleving en aansluiting te vinden op het terrein van onderwijs, gezondheidszorg, gemeentelijke voorzieningen, werk en inkomen en zingeving.

De cliëntondersteuner staat aan de zijde van degene die ondersteuning vraagt of nodig heeft, kent de verschillende instellingen in de buurt en denkt onafhankelijk van hulpverlening of instanties mee.

"cliëntondersteuning is onafhankelijk en kosteloos"

Voor wie?
Cliëntondersteuning is bedoeld voor mensen met psychiatrische problematiek en hun omgeving.
Weet u niet zeker of u bij deze groep hoort, neem gerust contact op met de cliëntondersteuner.

Met welke vragen kunt u bij ons terecht?

  • Ik weet niet waar ik naar toe moet met mijn probleem.
  • Ik wil meer weten over de aandoening die ik heb en de behandelingen die daarvoor zijn.
  • Ik wil samen met iemand uitzoeken wat er precies met mij aan de hand is.
  • Mijn partner heeft soms buien waar ik niet goed mee om kan gaan. Wat moet ik doen?
  • Ik zoek iemand die met mij mee wil gaan naar een lastig gesprek.
  • Ik heb schulden, hoe kom ik hieruit?
  • Ik wil contact met mensen/lotgenoten die hetzelfde meemaken als ikzelf.
  • Ik heb ondersteuning nodig bij het vinden van de juiste zorg.
  • Ik wil graag een PGB aanvraag indienen, hoe doe ik dat?

Omschrijving voorbeeld cliënt

Mw. H komt tijdens het inloopspreekuur met een hulpvraag bij de cliëntondersteuner. Via de folder die ze thuis heeft gekregen wist ze van het bestaan van de cliëntondersteuner af. Ze is 52 jaar en woont alleen. Ze is in het verleden bij Altrecht in behandeling geweest. Ze werkt nu als vrijwilligster bij X maar ze wil graag ander vrijwilligerswerk doen. Ook is zij op zoek naar dagbesteding. Samen met mevrouw zoekt de cliëntondersteuner op de vrijwilligers-vacaturebank naar een passende vacature. Veel verschillende vacatures worden bekeken en besproken totdat mevrouw een passende vacature vindt. Er wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. De cliëntondersteuner gaat mee naar het eerste gesprek op vraag van mevrouw. Het gesprek gaat goed en mevrouw wordt aangenomen voor de vrijwilligersfunctie. Daarnaast wordt er ook gekeken naar passende dagbesteding. Samen worden verschillende hobbyclubs benaderd en mevrouw mag bij verschillende clubs een proefles volgen. Na de proeflessen kiest ze de club uit waar ze graag wil komen.

Contactgegevens

Steunpunt GGZ Stichtse Vecht
Monseigneur van de Weteringstraat 132A
3581 EN Utrecht
 030-2 333 884 (ma-do 9:30-12:30)
 stichtsevecht@steunpuntggz.nl
 stichtsevecht.steunpuntggz.nl

Nieuws / Agenda

28

december

Een voorspoedig en gezond 2017

De medewerkers van Steunpunt GGZ wensen u een voorspoedig en. Lees meer

28

december

Cliëntondersteuning van Steunpunt GGz Stichtse Vecht op 1 januari 2017 van start!

Op 1 januari 2017 start Steunpunt GGZ Stichtse Vecht met. Lees meer

05

juni

Elley, de app voor slachtoffers van stalking

Onder het motto 'Delen is helen' presenteerden drie studenten van. Lees meer

26

mei

@steunpuntggzutr – Volg ons op Twitter

Steunpunt GGZ houdt u via Twitter op de hoogte van. Lees meer

24

mei

Vanaf 1 Oktober: Directe toegang tot chatservice

De Telefonische Hulpdienst biedt via de websites van Steunpunt GGZ,. Lees meer

Social Media